Надзвичайно важлива роль у плеканні громадянина-патріота належить родині. Коли батьки та авторитетні для дітей дорослі проявляють щирі патріотичні почуття, це сприяє усвідомленню дошкільнятами своєї національної приналежності, формуванню їхніх моральних переконань.
Формувати патріотичні почуття та уявлення про національну приналежність краще на основі доступних дітям фактів, безпосередніх спостережень за подіями суспільного життя, організованої дорослими практичної діяльності, посильної для дошкільнят. Корисними стануть дитячі книжки, мультиплікаційні фільми, телепередачі, в яких ідеться про історію й сьогодення країни, щоденне життя дітей і дорослих.
Дуже цінною для становлення світогляду дитини є традиція дослідження власного родоводу, створення родинного дерева. Почати можна з розглядання сімейних фотоальбомів, реліквій, речей, що перейшли у спадок. Про історію та життя родини розкажуть старі книжки, вітальні листівки, дитячі іграшки, новорічні прикраси. У кожній родині зберігаються різні речі на згадку про близьких. У когось це срібна ложечка “на перший зуб”, вишитий рушник на згадку про майстриню-бабусю або старовинний український посуд, яким користуються й дотепер. Ці реліквії, сповнені енергії добра, любові, теплоти, допомагають сучасному поколінню встановити духовний зв’язок з предками, дізнатися, що вони зробили для сім’ї, села або міста, в якому жили, в яких визначних подіях брали участь. Таким чином малята пізнають історію не тільки своєї родини, а й міста або села, країни. Знайомство з життям прародичів іноді проливає для тат і мам світло на особливості характеру власної дитини, яка, на перший погляд, не схожа ні на кого з близьких рідних.
Розповіді батьків про своє минуле, нинішнє життя, бесіди про ймовірне майбутнє самої дитини, родичів, близьких і знайомих людей — багатюще джерело знань для малюка. Вони сприяють засвоєнню дошкільником культурологічних цінностей, формуванню автобіографічної пам’яті.
Ознайомленню дітей з історією та культурою рідного міста, країни надзвичайно сприяють екскурсії до музеїв: історичних, археологічних, краєзнавчих, природничих, літературних, меморіальних, мистецьких, етнографічних,
За допомогою сучасних інформаційно-комунікаційних технологій можна знайти й роздрукувати фрагмент мапи, на якому будуть позначені рідна домівка, дитячий садочок, будинок бабусі та дідуся. Дошкільняті буде цікаво нанести на таку мапу маршрути подорожей, місця, де побувала родина, зазначити, з якої нагоди це відбулося. Малюк може позначити на мапі різні шляхи від дому до дитячого садка, будинків рідних і друзів, улюблених місць прогулянок — міського скверу, парку тощо. Привабить дитину й можливість самостійно (або за допомогою дорослого, старших брата чи сестри) створити мапу з різними маршрутами. Запропонуйте маляті намалювати вулицю на папері (тканині, шпалерах або іншій основі) фломастером (фарбами, олівцями, маркерами), розмістити на такій “мапі” фотографії або малюнки будинків, дитячих майданчиків, природних об'єктів та інших цікавинок, що трапляються по дорозі.
Залучення дошкільників до приготування народних святкових, обрядових страв допоможе ознайомити їх з деякими особливостями української кухні, національними традиціями гостинності. Участь у випіканні “жайворонків”, пасок, фарбуванні яєць стане цікавою і радісною подією для малят. Цікавим для дорослих і дітей може бути приготування страв інших народів, представники яких проживають на теренах України.
Формуванню уявлень про суспільне життя та важливість громадянських обов’язків сприятиме спільна участь батьків і дітей у загальноміських, районних толоках з прибирання та озеленення дворів, скверів, парків, праця на сільських присадибних ділянках, виготовлення і вивішуваня годівничок для птахів, шпаківень та ін.
Усвідомленню дитиною важливості її праці, особистого внеску у волонтерський рух сприятиме участь родини у різних доброчинних акціях, таких як збирання іграшок або одягу для дітей-сиріт, допомога самотнім літнім людям, виготовлення сувенірів, оберегів для воїнів української армії, малювання вітальних листівок з нагоди Дня Незалежності України, Дня захисника України (Дня українського козацтва), свят новорічно-різдвяного циклу тощо.
Оскільки почуття національної приналежності й патріотизм у дитини зароджуються, формуються і розвиваються в сім’ї, вкрай важливо надавати малятам можливість брати участь у громадському житті, набуваючи таким чином необхідного соціального досвіду. Отже, власним прикладом і залученням дітей до активної соціально значущої діяльності батьки сприятимуть вихованню патріотично налаштованих і національно свідомих громадян України.