Надзвичайно важлива роль у плеканні громадянина-патріота належить родині. Коли батьки та авторитетні для дітей дорослі проявляють щирі патріотичні почуття, це сприяє усвідомленню до­шкільнятами своєї національної приналежності, формуванню їхніх моральних переконань.

/Files/images/c19ae135cf850d12754eb33428a02bd1.jpg Формувати патріотичні почуття та уявлення про національну приналежність краще на основі доступних дітям фактів, безпосередніх спостере­жень за подіями суспільного життя, організованої дорослими практичної діяльності, посильної для дошкільнят. Корисними стануть дитячі книжки, мультиплікаційні фільми, телепередачі, в яких ідеться про історію й сьогодення країни, щоден­не життя дітей і дорослих.

Дуже цінною для становлення світогляду ди­тини є традиція дослідження власного ро­доводу, створення родинного дерева. Почати можна з розглядання сімейних фотоальбомів, реліквій, речей, що перейшли у спадок. Про іс­торію та життя родини розкажуть старі книжки, вітальні листівки, дитячі іграшки, новорічні при­краси. У кожній родині зберігаються різні речі на згадку про близьких. У когось це срібна ложечка “на перший зуб”, вишитий рушник на згадку про майстриню-бабусю або старовинний український посуд, яким користуються й дотепер. Ці реліквії, сповнені енергії добра, любові, теплоти, допома­гають сучасному поколінню встановити духовний зв’язок з предками, дізнатися, що вони зробили для сім’ї, села або міста, в якому жили, в яких визначних подіях брали участь. Таким чином малята пізнають історію не тільки своєї родини, а й міста або села, країни. Знайомство з життям прароди­чів іноді проливає для тат і мам світло на особли­вості характеру власної дитини, яка, на перший погляд, не схожа ні на кого з близьких рідних.

/Files/images/42699_html_1ab61a4.png Розповіді батьків про своє минуле, нинішнє життя, бесіди про ймовірне майбутнє самої ди­тини, родичів, близьких і знайомих людей — ба­гатюще джерело знань для малюка. Вони спри­яють засвоєнню дошкільником культурологічних цінностей, формуванню автобіографічної пам’яті.

Ознайомленню дітей з історією та культурою рідного міста, країни надзвичайно сприяють екскурсії до музеїв: історичних, археологічних, краєзнавчих, природничих, літературних, мемо­ріальних, мистецьких, етнографічних,

За допомогою сучасних інформа­ційно-комунікаційних технологій можна знайти й роздрукувати фрагмент мапи, на якому будуть позначені рідна домівка, дитячий садочок, бу­динок бабусі та дідуся. Дошкільняті буде ціка­во нанести на таку мапу маршрути подорожей, місця, де побувала родина, зазначити, з якої нагоди це відбулося. Малюк може позначити на мапі різні шляхи від дому до дитячого садка, будинків рідних і друзів, улюблених місць про­гулянок — міського скверу, парку тощо. Прива­бить дитину й можливість самостійно (або за до­помогою дорослого, старших брата чи сестри) створити мапу з різними маршрутами. Запропо­нуйте маляті намалювати вулицю на папері (тка­нині, шпалерах або іншій основі) фломастером (фарбами, олівцями, маркерами), розмістити на такій “мапі” фотографії або малюнки будинків, дитячих майданчиків, природних об'єктів та ін­ших цікавинок, що трапляються по дорозі.

3 Залучення дошкільників до приготування на­родних святкових, обрядових страв допоможе ознайомити їх з деякими особливостями укра­їнської кухні, національними традиціями гостин­ності. Участь у випіканні “жайворонків”, пасок, фарбуванні яєць стане цікавою і радісною поді­єю для малят. Цікавим для дорослих і дітей може бути приготування страв інших народів, пред­ставники яких проживають на теренах України.

Формуванню уявлень про суспільне життя та важливість громадянських обов’язків сприятиме спільна участь батьків і дітей у загальномісь­ких, районних толоках з прибирання та озеле­нення дворів, скверів, парків, праця на сільських присадибних ділянках, виготовлення і вивішуваня годівничок для птахів, шпаківень та ін.

дитина прибирає Усвідомленню дитиною важливості її праці, особистого внеску у волонтерський рух спри­ятиме участь родини у різних доброчинних акціях, таких як збирання іграшок або одягу для дітей-сиріт, допомога самотнім літнім людям, виготовлення сувенірів, оберегів для воїнів укра­їнської армії, малювання вітальних листівок з на­годи Дня Незалежності України, Дня захисника України (Дня українського козацтва), свят новорічно-різдвяного циклу тощо.

Оскільки почуття національної приналежності й патріотизм у дитини зароджуються, формують­ся і розвиваються в сім’ї, вкрай важливо надавати малятам можливість брати участь у громадсько­му житті, набуваючи таким чином необхідного соціального досвіду. Отже, власним прикладом і залученням дітей до активної соціально значущої діяльності батьки сприятимуть вихованню патрі­отично налаштованих і національно свідомих громадян України.

Кiлькiсть переглядiв: 1135