Завдання, методи і прийомипри ознайомленні дошкільниківз репродукціями художніх картин

У процесі ознайомлення дошкільників з репродукціями художніх картин розв'язуються такізавдання:

– формування здібностей художнього бачення картини;

– формування цілісного емоційного сприймання її змісту;

– розвиток естетичних уявлень і почуттів;

– виховання оцінювального сприймання змісту картин;

– збагачення словника яскравими образними виразами, епітетами, метафорами, порівняннями.

Методи та прийоми,які використовуються при ознайомленні з творами образотворчого мистецтва:

– розглядання репродукцій картин чи серії картин, ілюстрацій під керівництвом вихователя;

– пояснення (в ході перших бесід для уточнення деталей);

– мовчазне сприймання картини;

– створення ситуації виклику (непряме запрошення дитини до самостійних дій, провокування і спонукання дітей до активності за рахунок надання їм нових можливостей);

– запитання вихователя за змістом картини;

– бесіда за змістом твору;

– самостійні висловлювання дітей;

– складання описових розповідей про певні частини картини;

– розповідь вихователя;

– уточнення, пояснення, доповнення;

– читання віршів, уривків прозових творів, які по змісту співпадають з певним твором живопису;

– виставки художніх творів на ту чи іншу тему чи виставка творів одного художника;

– вікторина на закріплення знань про художників та їх твори;

– екскурсії в музеї, на виставки, у картинну галерею;

– самостійне розглядання дітьми ілюстрацій, репродукцій картин, тематичних альбомів (наприклад, «Творчість М.Приймаченко»);

– пригадування картин, літературних творів за подібністю;

– порівняння, зіставлення зображеного на картині з власним досвідом;

– знаходження фрагмента, зображеного на картині, відповідно до опису вихователя чи художнього слова;

– «входження» дітей у світ картини; виокремлення об'єктів, зображених на картині, та встановлення різного рівня залежностей між ними (хмаркою - небом, гілкою - стовбуром, снігом - ялинкою тощо);

– занурення в образ людини на портреті;

– «уявна подорож» за змістом картини;

– персоніфікація неживих об'єктів; (Наприклад: «Я - річка, Я багато чого бачу на своєму шляху, бо течу по горах і долинах, через ліси і поля, міста і села»...);

– уявлення себе на місці конкретного героя та розповідь від його імені (що він відчуває, як би він себе повів...);

– метод адекватних емоцій, які відповідають стану зображеної людини;

– інтерактивний метод «мікрофон»;

– метод акцентування на частинах зображеного (очі, руки, обличчя, одяг, взуття тощо);

– експериментування з картиною (заміна героїв, зміна зовнішнього вигляду героя, внесення в картину нових елементів, вилучення об'єктів живої-неживої природи тощо);

– складання віртуальних (уявних) діалогів між героями картини;

– вихід за межі зображеного на картині (Що відбувалося до, і що могло б відбутися з героями, природою, погодою після зображеного на картині);

– уявне обстеження картини (відчути запах, почути звуки, доторкнутися до предмета чи об'єкта тощо);

– метод багатоканальної діяльності (задіюванням різних аналізаторів при сприйманні картини);

– вирішення проблемних завдань за змістом картини (- Як ви здогадалися? Що могло б статися далі? В яку пору дня художник малював картину? Який настрій був у художника? Якою була погода?); інтерактивний метод «Дерево рішень» або метод розв'язання проблем;

– придумування своєї назви картини (пошук іншої, біль вдалої і точної назви твору живопису);

– ствердження - провокація (навмисна помилка вихователя при описі картини чи її частини);

– метод творчих завдань (Наприклад, порівняти вираз обличчя мами до того, як ти зробив приємне або неприємне, і після цього);

– введення нового героя (об'єкта) в картину;

– порівняння 2-3 картин за змістом;

– опора на власний досвід дитини (прийом апперцепції);

– метод музичного супроводу;

– пластичний етюд (дітям пропонується увійти в стан героя: повторити його позу, міміку, а потім розповісти про свої відчуття);

– придумування компліментів (яблуку, вазі, листочку, берізці, річці тощо);

– дидактичні ігри («Впізнай за описом», «Яка картина зайва», «Вистав натюрморт», «Склади з частин ціле», «Знайди розбіжності», «Спільне-відмінне» та ін.); тощо.

За допомогою цих методів і прийомів ознайомлення з картинами закладається базис особистісної культури дошкільника. Дитина усвідомлює себе суб'єктом творчості, митцем, здатним не лише відтворювати здобуті враження, а й переносити їх у життя, збагачувати власним досвідом.

Ознайомлення дітей з картинами

Художня картина відображає дійсність в образній формі. Художній образ не є простим копіюванням дійсності, він повніше і глибше відбиває суть речей та явищ довкілля на основі узагальнення художником характерних рис того, що він спостерігає. У художніх картинах відбито природу, народні звичаї, життя народу (трудову діяльність, відпочинок, побут тощо).

Специфікою сприймання творів живопису є його цілісність, вміння сприймати не тільки зміст картини, а й засоби художньої виразності (композицію, тло, колір, світлотінь, симетрію).

Під час ознайомлення дітей з репродукціям художників розв'язуються такі завдання: формування здібності художнього бачення картини, цілісного сприймання її змісту; виховання інтересу до творчості художників; збагачення словника дітей образними виразами.

Серед сучасних українських художників дітям близькі й зрозумілі картини Т.Яблонської «Хліб», «В українському дитячому садку», «Слухаючи казку», картини С.Ф.Шишка «Київська сюїта», «Осінь» та інші картини українських художників.

Розглядання картин супроводжують читанням художніх творів, оповідань, віршів, слуханням пісень, легенд.

Вихователь коротко розповідає про життя художника. Далі проводить порівняльну бесіду за картиною та змістом вірша. У бесіді використовують уривки з інших віршів. Запитує, який настрій передає картина, які фарби переважають у картині, чому.

Обговорюючи картину зі старшими дошкільнятами, варто передусім запропонувати визначити її настрій. Діти відчують його досить легко, пильно вдивившись у полотно.

Знайомі репродукції картин українських художників виставляють у залі, влаштовують виставку, яку оглядають з дітьми старшого дошкільного віку.

Кiлькiсть переглядiв: 5987