Консультація для вихователів

Коректурні таблиці в роботі здошкільниками.

Сучасні педагоги постійно впошуку ефективних інструментів, що дають змогу успішно, аголовне, цікаво для дітей реалізувати освітній процес. Іщоразу знаходять все нові йнові способи модернізувати, удосконалити традиційні засоби, що пройшли тривалу перевірку часом,— змінюють формати, створюють додаткові елементи тощо. Яскравий приклад— предметні картинки. Унікальний, багатофункціональний інструмент, який педагоги використовують роками врізних сферах освітньої діяльності. Способів використання— теж сила-силенна. Один знайефективніших— уформаті коректурних таблиць.

За браком свіжих методичних посібників інаборів коректурних таблиць педагоги змушені самостійно розробляти відповідні дидактичні матеріали. Утім, часто припускаються помилок ів процесі їх виготовлення, ів методиці використання. Багато педагогів застосовують коректурні таблиці йсамі предметні картинки безсистемно. Тому пропонуємо розглянути особливості створення йвикористання коректурних таблиць як одного зключових засобів збагачення пізнавального досвіду дошкільників.

Для чого потрібні коректурні таблиці

Коректурна таблиця— це, посуті, інформаційно-ігрове поле зрізною кількістю клітинок (від 9 до 25), що заповнені предметними картинками, цифрами та/або буквами, символами чизнаками, геометричними фігурами.

Коректурні таблиці мають широкі розвивальні можливості. Приміром, якщо кожну клітинку коректурної таблиці пронумерувати йпідписати друкованим шрифтом, діти мимовільно за­па­м’я­то­ву­ватимуть цифри та образи друкованих слів. Якщо регулярно залучати дітей до роботи зкоректурними таблицями, згодом вони навчаться зіставляти зоровий образ слова збуквеним виразом. Умайбутньому це забезпечить оптимальну техніку читання, що ґрунтується на впізнаванні засвоєних раніше друкованих слів.

Коректурні таблиці можна використовувати, зокрема:

· щоб реалізовувати пізнавальні, інтелектуальні, мовно-мовленнєві завдання— фонетичні, лексичні, граматичні, словотворчі;

· удосконалювати математичні навички дітей— уміння рахувати, встановлювати послідовність, порівнювати, визначати форму тощо;

· закріплювати орієнтування впросторі— уміння послуговуватися словами-орієнтирами на кшталт «перед», «між», «вище», «нижче», «за» тощо;

· розвивати увагу та спостережливість.

Грамотно складена таблиця стане незамінним помічником педагога восвітньому процесі.

Учому відмінність від інших видів таблиць

На відміну від логопедичних таблиць, які зазвичай містять усього 4—6 по­в’я­за­них однією темою картинок, укоректурних зв’язки між окремими зображеннями нетакі очевидні, одноманітні йлінійні. Діти, виконуючи завдання за змістом коректурної таблиці, мають самостійно віднайти ці зв’язки. До того жта сама картинка може бути водночас елементом різних підсистем.

Наприклад, морква— слово, що починається на літеру «м», слово здвох частин; предмет трикутної форми йпомаранчевого кольору; назва овочу зпевним смаком; основа багатьох страв та улюблена їжа деяких тварин; зображення, що розташоване над, між, під іншими картинками втаблиці тощо.

Тематична палітра коректурних таблиць може бути доволі широкою ймайже незмінюватися врізних вікових групах. Педагоги мають лише розширювати змістове наповнення йурізноманітнювати зв’язки між елементами теми. Адже кожна тема представляє якусь систему, що складається зчисленних елементів, об’єднаних різноманітними зв’язками. Кожен елемент може, своєю чергою, бути окремою підсистемою йутворювати зкількома іншими якусь єдність.

Тему «Весна» можна представити увигляді кількох підтем: ознаки весни, весняний одяг, весняні роботи, пробудження рослин/тварин тощо. Тема «Транспорт» може об’єднувати такі підтеми, чито пак підсистеми: транспорт наземний, підземний, залізничний, водний, повітряний; транспорт одноколісний, двоколісний тощо; транспорт пасажирський, спеціа­льний, вантажний; транспорт, що перевозить різну кількість пасажирів; транспорт міський, сільський, міжміський; транспорт, яким можуть керувати лише дорослі, дорослі йдіти.

Таке змістове наповнення дещо пояснює йсаму назву «коректурна таблиця»— таблиця, що дає змогу коригувати наше сприйняття об’єктів та явищ дійсності залежно від заданого фокусу уваги. Адже щоразу ті самі об’єкти та явища можна розглядати вновому ракурсі, опираючись на притаманні їм особливі ознаки та характеристики.

Як створити

Коректурну таблицю або навіть комплект цілком можна розробити самостійно. Але при цьому слід врахувати деякі правила щодо змістового наповнення йоформлення. Коротко окреслимо їх.

Змістове наповнення

Одна зпомилок, яких найчастіше припускаються педагоги,— намагаються зробити таблицю якомога інформативнішою, унаочнити за допомогою неї якусь інформацію. Як результат, виникають завдання на кшталт: «подивіться— послухайте— запам’ятайте». Утім, для дітей важливіше самостійно знайти, зрозуміти, авідтак ізапам’ятати, закладені втаблицю зв’язки.

Предметні картинки для коректурної таблиці слід добирати, групуючи зображення за кількома ознаками, як-от зовнішній вигляд, функціональне призначення, зв’язки зіншими діями чипредметамим тощо, азавдання продумувати так, щоб стимулювати розумову діяльність дітей, активізувати вних мовлення, мисленнєві операції йпсихічні процеси— сприйняття, увагу, уяву, пам’ять тощо. Зауважте, що на одне йте саме запитання можна отримати від дітей кілька різних відповідей. Адже впроцесі самостійних роздумів іпошуків, кожна дитина дійде власних висновків.

Візьмімо до прикладу коректурну таблицю «Квіти». Окрім зображень ромашки, тюльпана, кульбаби тощо, до неї варто додати йтакі зображення, що дадуть дітям змогу встановити різнорівневі зв’язки між квітами як угрупуванням та іншими елементами буття. Такі картинки можуть відображати, приміром: умови та місце зростання рослин; час цвітіння; способи використання; сезонну або святкову «приналежність», якщо така є; життєвий цикл— однорічні чибагаторічні; місце зростання— декоративні чидикорослі; «помічників»— комах, птахів, що сприяють запиленню, людей різних професій, які доглядають; ознаки для класифікації— колір, форму, розмір, аромат тощо. Така таблиця допоможе закріпити йрозширити уявлення дітей про квіти йпо­в’я­за­ні зними речі, дії та явища. Тобто— сформувати системне бачення квітки як елемента навколишнього світу.

Оформлення

Коректурна таблиця для роботи вмолодшій групі має містити від 9 до 12, максимум— 16 картинок; устаршій— 20—25 картинок. Що менші діти, то очевиднішими мають бути зв’язки між зображеними предметами як тематичним угрупуванням.

Як свідчить досвід, коректурні таблиці— доволі ефективний інструмент для роботи здітьми навіть раннього віку. Утім, для малюків коректурну таблицю найліпше створювати увигляді набірного полотна. Це— засіб унаочнення інформації, суть якого полягає вдинамічній зміні елементів. «Набірним» його називають, тому що елементи набирає розповідач— деталі з’являються та зникають, коли їх треба замінити на інші, а«полотном», бо засіб має вигляд рамки, на яку натягнуто шматок фланелевої тканини. Змінні елементи кріпляться до полотна завдяки липучкам на звороті. Таку рамку можна закріпити на стіні або встановити за допомогою спеціальної підставки на столі чипідлозі. Набірне полотно доцільно використовувати як ілюстративний матеріал, за змістом якого діти виконують завдання педагога, та як пласке ігрове поле для самостійної діяльності.

Коректурні таблиці бувають настільні, настінні йтакі, що розкладають на підлозі. Кожен зрізновидів має свої особливості йоригінальні цілі. Так, настільні таблиці призначені здебільшого для парного чиіндивідуального використання. Зазвичай їх створюють на аркуші формату А4. Називаючи зображення, діти вказують на відповідні картинки або накривають їх фішками— пластиковими кришками, різноколірними картонними кружками, ґудзиками тощо.

Настінна таблиця передбачена для групової або підгрупової роботи. Зазвичай її створюють на ватмані формату А3. Зображення втакій таблиці мають бути достатньо великими, аби їх могли бачити всі діти. Настінні коректурні таблиці можна доповнювати прозорими кишеньками, уякі потім вкладати картки чифішки, що закриватимуть чарунки іззображеннями. Про вигляд іпризначення карток/фішок слід домовитися здітьми заздалегідь. Наприклад, водний транспорт можна позначати блакитними картками ізнакресленою хвилею, аповітряний— синіми іззображенням хмаринки. Настінну таблицю можна «виводити» за допомогою ком­п’ю­терної техніки на стіну чиекран.

Таблиця, ізякою працюють на підлозі, первинно має вигляд порожньої дидактичної рамки, яку діти поступово заповнюють картинками, виконуючи різні завдання. Рамку для такої таблиці можна намалювати на підлозі фарбою або наклеїти за допомогою кольорової стрічки зоракалу. Чарунки, мають бути великих розмірів— орієнтовно 15×15—25×25см. Так діти матимуть змогу не лише покласти в них картинку чинадруковане слово/букву, анавіть стати увідповідну завданню клітинку ногами. Цей варіант таблиці передбачає творчу гру дітей упідгрупах з6—8 осіб.

Зауважте, що незалежно від формату таблиці картинки вній обо­в’я­зково мають бути предметними, щоб забезпечити ясність ічіткість сприйняття:

· слухового— завдання чизапитання дорослого;

· зорового— пошук відповіді на запитання чирозв’язання завдання.

Утаблиці «Транспорт» недоцільною буде картинка іззображенням дівчинки на велосипеді. Адже тоді незрозуміло, кого/чого стосується запитання— дівчинки чивелосипеда. Правильно використовувати чітке зображення конкретного предмета— велосипеда.

Картинки вкоректурних таблицях мають бути реалістичними, аби діти легко впізнали зображене, ібажано однотипними— малюнки, фотографії або схематичні зображення. Це полегшить дітям сприйняття ідасть змогу дотриматися естетичних вимог. Можливий варіант— наповнити коректурну таблицю контурними зображеннями йдодати завдання на розфарбування.

Як використовувати

Коректурні таблиці— універсальний інструмент, який допоможе «включити» дітей узаняття. Тобто їх можна використовувати на початку заняття як демонстраційний матеріал. Можна створити навколо таблиці проблемну ситуацію, запропонувати дітям обрати одне здвох протилежних припущень. Це дає змогу нелише активізувати пізнавальні процеси, ай наблизити дітей до тематичного кола питань, над яким працює група. Так, упроцесі проживання теми «Мандрівники» доречно використати коректурну таблицю «Транспорт». Вона стане впригоді, щоб закріпити йуточнити знання дітей, змоделювати проблемну ситуацію або виконати мовленнєво-творче завдання.

Умежах основної частини заняття, об’єднавши дітей уневеликі підгрупи— команди, доцільно запропонувати їм менші за розміром таблиці. Укомандах діти змагатимуться, хто ліпше виконає спільне для всіх завдання. Можна також дати командам різні за змістом завдання. Тоді представники від кожної зних мають презентувати результати своє­ї діяльності йописати, як учасники виконували завдання. Аце— чудова нагода попрацювати над зв’язним мовленням дошкільників.

Коректурні таблиці можна використовувати йпоза заняттями як засіб іспосіб індивідуальної інтелектуальної гри чицілеспрямованої роботи педагога здитиною. УДодатку подано приклад коректурної таблиці іззапитаннями йзавданнями, які допоможуть опрацювати її зміст здошкільниками.

Окреслимо кілька способів, як можна організувати роботу за змістом коректурної таблиці.

Запитання й завдання до коректурної таблиці передбачають не єдину, а множинну, багатоваріантну відповідь. Це спонукає дітей до активного сприйняття зображень, неординарного роз­в’я­зан­ня завдання, заохочує їх до участі в інформаційній грі за змістом таблиці.

Під час роботи зкоректурною таблицею «Йдемо до школи», що складається з20-ти картинок, можна запропонувати дітям обрати йназвати:
• предмети, які складають упенал;
• предмети, назви яких починаються зпевного звуку, мають певну кількість складів;
• предмети, потрібні на уроці малювання/математики/письма;
• предмети, яким немісце на уроці читання тощо.
Аби не втомити дітей потоком запитань, доцільно сформулювати окремі з них у вигляді завдань, як-от:
• знайти серед кількох предметів зайвий;
• продовжити речення, що починається з певного слова — назви предмета в таблиці;
• назвати одним словом групу предметів, зображених у таб­лиці;
• визначити «сусідів» вказаної картинки;
• скласти історію, використовуючи назви заданих предметів тощо.

Для того щоб посилити розвивальний ефект коректурної таб­лиці, радимо добирати запитання, які спонукатимуть дітей нелише констатувати очевидний факт («Покажи, де зайчик», «Знайди, які предмети мають круглу форму» тощо), ашукати найточнішу картинку-відповідь, «перебираючи» очима численні варіанти.

Отже, коректурні таблиці— як ібуло заявлено напочатку, багатофункціональний інструмент, який можна ефективно застосовувати зрізною освітньою метою. Головне,— знати, як правильно це робити, аби незвести розвивальний потенціал такого універсального помічника нанівець. Насамкінець зауважимо, що коректурні таблиці— неєдиний засіб для роботи зпредметними картинками.

Кiлькiсть переглядiв: 395