Організація освітнього процесу в різновіковій групі

діти і книги Освітній процес у різновікових групах слід планували за тими самими принципами, що й у групах однолітків. Проте, плануючи освітню діяльність, вихователь має обов’язково враховувати психофізичні особливості кожного віку. Тому, він має добре знати програму всіх вікових груп і доцільно поєднувати різний програмовий матеріал протягом одного заняття, продумувати, чим будуть займатися діти кожної вікової підгрупи.

Не змушуйте дітей різного віку грати спільно. Молодші дошкільники ще не вміють розгортати сюжетно-рольові ігри, їм потрібна допомога дорослого. Тому організуйте для малюків окремі ігри з простим і зрозумілим сюжетом, за потреби візьміть головну роль на себе. Поступово запрошуйте до ігор дітей різного віку, ускладнюйте сюжет.

Старші діти зазвичай беруть на себе головні ролі у грі. Щоб залучити й молодших дошкільників, пропонуйте варіанти розширення сюжету, додаткові ролі та ігрові ситуації.

Рухливі ігри мають свою специфіку в кожному віковому періоді. Тому організовуйте їх для кожної вікової підгрупи окремо. Щоб дітям було цікавіше, пропонуйте старшим дошкільникам брати на себе роль ведучого чи якогось персонажа в іграх малюків. Також заохочуйте дітей до спільних самостійних ігор.

Організована життєдіяльність дітей різновікового об’єднання перед­бачає використання різноманітних форм освітньої роботи, че­рез які, під безпосереднім керівництвом педагога та за його участі, діти залучаються до таких видів діяльності:

• пізнавальної - заняття, гурткова, індивідуальна роботу, спосте­реження та екскурсії у природу й соціум, бесіди, дидактичні ігри, еле­ментарні досліди й дитяче експериментування;

• ігрової - дидактичні, сюжетно-рольові, творчі ігри тощо;

• трудової - індивідуальні і групові трудові доручення, чергуван­ня, колективна праця, конструкторсько-будівельні ігри;

• образотворчої - заняття з художньої праці, малювання, ліплен­ня, аплікація, гуртки художньо-естетичного циклу, індивідуальна робо­та та ін.;

• театральної - літературні, музичні заняття, розваги, свята, ігри- драматизації, ляльковий, настільний театр;

• мовленнєвої - спеціальні мовленнєві заняття, бесіди, створення й розв’язання педагогічних ситуацій спілкування, індивідуальна робота, цілеспрямоване залучення дітей до спілкування.

діти Форми та прийоми організації освітньої роботи у змішаній групі:

• послідовна (для кожної вікової підгрупи виокремлено й розробле­но в часі організацію та проведення певного фрагмента життєдіяльнос­ті). При цьому не слід дублювати зміст і форми роботи, якщо навіть вони проводилися для кожної вікової підгрупи окремо. Кожна вікова підгрупа потребує свого змісту роботи, навіть за умови використання подібної форми організації заняття;

• одночасна (дві підгрупи з педагогом і помічником вихователя або одна з підгруп самостійно розпочинають фрагмент діяльності та одно­часно чи майже одночасно закінчують). Зміст, форми, послідовність і способи використання ігрового, дидактичного матеріалів, посібників - однакові у використанні. Педагог має майстерно варіювати, комбіну­вати види діяльності для збереження інтересу кожної дитини, кржної підгрупи. Проте, до цієї форми організації не варто вдаватися часто, щоб зберегти й реалізувати право кожної дитини на вільну нерегламентовану діяльність;

• паралельна (кожна підгрупа дітей одночасно, проте окремо одна від одної, залучена до різних видів діяльності з різним змістом). Форми, по­слідовність і способи використання ігрового, дидактичного матеріалів, посібників - різні. Завершує свою діяльність кожна підгрупа в різний час.

• послідовно-одночасна (починають діяльність старші діти, а через якийсь час залучаються й молодші);

• одночасно-послідовна (починають діяльність водночас молодші й старші, а через якийсь час молодші завершують або переривають діяль­ність, а старші - продовясують);

• тематично об ’єднана (тематично однакова діяльність дошкільни­ків, але з різними програмовими завданнями для вікових підгруп; що може час від часу переплітатися);

• за Белль-Ланкастерською системою (показ, пояснення чи зразок якоїсь дії подає молодшим старша дитина, яка діє найвправніше - дити- на-монітор). За таких обставин старша дитина вдосконалює власні зна­ння та навички, самоутверджується, відчуває свою потрібність і значу­щість, у молодших - «формується почуття захищеності, рівноправності, впевненості у своїх силах, здатність не боятися запитувати й помиля­тися».

Так, старші дошкільники можуть розучувати з малятами коротенькі віршики, лічилки, розповідати та інсценізувати казки, пока­зувати фізичні вправи тощо.

Найбільш раціональною формою навчання у різновіковій групі є заняття за одним розділом програми з диференціацією навчальних за­вдань для кожної вікової підгрупи.

Плануючи спільні заняття, вихова­тель повинен дотримуватися певних вимог:

1. Початок заняття може бути розпочатий з усіма дітьми, або зі старшими, потім запросивши молодших.

2. Навчальний матеріал, підготовлений до заняття, має містити спільні елементи для дітей усіх підгруп, що дає змогу об’єднати їх для проведення ігор, відгадування загадок, виконання творчих завдань.

3. Поетапна робота з дітьми різних вікових підгруп неможлива без організації їхньої спільної діяльності на кожному занятті. Коли в од­ній підгрупі подається і закріплюється новий матеріал, вихованці інших підгруп працюють самостійно.

Спільні заняття з розвитку мовлення, формування елементарних математичних уявлень пропонують розпочинати з підгрупи дітей най­старшого віку. Після того, як старші дошкільники приступлять до са­мостійного виконання завдань, вихователь розпочинає заняття з іншою підгрупою.малювання в ДНЗ

При організації роботи в різновікової групи необхідно враховувати наступні моменти:

1. Вихователь, організовуючи освітній процес в різновікової групи, повинен чітко визначити мету, завдання, зміст, добре володіти методикою проведення занять з дітьми різної вікової категорії.

2. Програмові вимоги диференціюються для кожної вікової підгрупи за рахунок різних способів виконання певного завдання.

3. На фронтальних заняттях краще вирішувати більш загальні освітні завдання, а більш конкретні (різні) - на заняттях з одною підгрупою дітей.

4. Основною формою роботи в різновікової групи залишаються заняття (комплексні, інтегровані, тематичні). Загальні заняття доцільно проводити за умови однакової або близької теми для дітей всіх вікових підгруп, з огляду на можливості дітей і рівень їх самостійності.

5. Матеріал, підготовлений до заняття, повинен містити спільні елементи для дітей всіх підгруп, що дає можливість об'єднати вихованців для проведення ігор, виконання певних завдань.

6. Виконання завдань в різновікової групи здійснюється двома шляхами: під безпосереднім керівництвом педагога; за допомогою дидактичних ігор і дидактичних матеріалів (самостійна робота дітей).

7. При організації освітінього процесу необхідно враховувати індивідуальні, вікові та статеві особливості дітей дошкільного віку.

буквар Алгоритм життєдіяльності дітей у різновіковій групі

І. Ранкове приймання.

1) Створення спокійного й радісного настрою на весь день — «хвилинки входження в день», «етюди душі».

2) Організація різних видів діяльності згідно з інтересами малюків і спільної діяльності старших дітей із молодшими.

3) Створення умов для формування культурно-гігієнічних навичок, самостійності, організованості, культури поведінки, працьовитості в різновіковому колективі.

4) Робота з «екраном настрою»

5) Індивідуальні пізнавально-розвивальні діалоги.

ІІ. Ранкова гігієнічна гімнастика.

1) Її проводять спочатку з молодшою підгрупою, потім — зі старшою.

2) Якщо немає умов для окремого проведення, гімнастику виконують усі діти одночасно:

- до уваги беруться різні можливості дітей, молодші закінчують гімнастику раніше;

- різними є вимоги до якості, темпу, тривалості вправ (старші починають вправу, показують її малятам, після чого ті приєднуються до виконання гімнастики);

- складніші вправи слід планувати наприкінці сеансу гімнастики, коли малята вже не беруть участі в ній.

ІІІ. Організація вмивання, харчування:

- усе потрібне для організації харчування має бути готовим на той момент, коли діти починають мити руки;

- дітей умивають і розсаджують за столом поступово, починаючи з молодших і тих, хто їсть повільно;

- діти молодшої та середньої підгруп за столом не затримуються: вони виходять, закінчивши їсти; старші виходять тоді, коли закінчують їсти всі товариші по столу;

- вихователь керує більшістю групи, а його помічник спостерігає за меншою кількістю дітей;

- протягом дня в полі зору вихователя мусять перебувати діти всіх вікових підгруп;

- порядок обслуговування дітей, а також вимоги до них вихователя та його помічника мають бути однаковими й незмінними.

IV. Моделі організація занять в різновіковій групі

І модель

Розпочніть заняття одночасно з усіма дітьми. Відтак старшим дошкільникам запропонуйте завдання для самостійної роботи, а з молодшими продовжте працювати над темою заняття. Завершіть заняття для молодших дітей та запросіть їх знайти собі справу в певному осередку групового приміщення. Проаналізуйте самостійну роботу старших дошкільників, організуйте спільну діяльність, підбийте підсумки та завершіть заняття

ІІ модель

Розпочніть заняття з усіма дітьми. Відтак кожній віковій групі запропонуйте індивідуальні завдання в межах теми. Проаналізуйте діяльність молодших дошкільників та завершіть для них заняття. Потім проаналізуйте самостійну діяльність дітей старшого та середнього дошкільного віку, запропонуйте їм попрацювати над темою в підгрупах. Для старших дошкільників доберіть завдання з ускладненням. Підбийте підсумки та завершіть заняття

ІІІ модель

Розпочніть заняття зі старшими дошкільниками, через 7—10хв запросіть дітей середнього дошкільного віку та ще через 5—7хв— молодшого. Відтак запропонуйте спільну справу, де кожна підгрупа дітей розв’язуватиме завдання відповідно до вікових можливостей

V. Прогулянка:

- її розпочинає помічник вихователя з дітьми молодшої під групи, а потім до них приєднується решта дітей у супроводі вихователя;

- створюються умови для різноманітної зайнятості всіх вихованців (гра, праця, спостереження, самостійна діяльність, індивідуальне спілкування);

- рухливі ігри з молодшими дітьми проводяться в середині прогулянки, зі старшими — відразу після виходу на вулицю або наприкінці прогулянки.

VІ. Організація денного сну:

- необхідно створити умови для швидкого засинання й спокійного сну молодшої підгрупи (музика, аромотерапія);

- старша підгрупа підіймається раніше (дбаючи про те, щоб не розбудити малят).

VІI. Друга половина дня:

- проводяться гімнастика прокидання, гартувальні процедури для старших дітей, різні види масажу;

- старші діти застеляють ліжка, виконують гігієнічні процедури, разом із вихователем організовують ігри.;

- молодша підгрупа під керівництвом помічника вихователя виконує гімнастику прокидання, гартувальні й гігієнічні процедури, потім приєднується до старшої підгрупи;

- створюються умови для різноманітної діяльності вихованців залежно від комплектації групи та запитів дітей.

Незважаючи на описані складнощі, різновікові групи мають і дети1 переваги. Одна з них— можливість розширювати соціальний досвід дошкільників. Адже дитині легше перейняти навички діяльності віншої дитини, ніж у дорослого. Виховання дітей у різновіковій групі багато в чому схоже на сімейне виховання: старші навчаються піклуватися про малюків, а через рік-два колишні малюки так само піклуються про найменших.

Найголовніша особливість організації роботи в різновіковій групі— це пріоритет індивідуального підходу до кожної дитини. А небайдужий педагог— запорука стійких позитивних результатів освітньої діяльності.

Кiлькiсть переглядiв: 5482