ВИКОРИСТАННЯ КВЕСТУ ЯК ЗАСОБУ АКТИВІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДОШКІЛЬНИКІВ

/Files/images/01/1/kvest_kliparti/camping-theme-map-image-vector-illustration-29787209.jpg

Усі діти обожнюють гру. Вони із задоволенням слухають пригодницькі казки та дивляться захоплюючі фільми із незвичайними пригодами головних героїв. На сьогоднішній день діти — це акселерати, художні натури, з високим рівнем розвитку мрійливості. Їх інтелект має здатність до пластичності, гнучкості, здатність легко сприймати нову інформацію. Основною метою, у такий період, вихователя, – це розвивати здатність критично мислити та аналізувати. Для цього потрібно впроваджувати новітні технології, форми та методики начання і виховання. Однiєю з тaких сучaсних тeхнологій є квeст-тeхнологія, яка допомaгає дітям дошкільного віку знaходити неoбхідну iнформацію, аналізувати її, навчає системaтизувати, рoзв’язувати пoставлені зaвдання, рoзвивати пiзнавальну дiяльність і фoрмувати ключoві компетентності, а найголовніше готує до навчання у Новій українській школі. [4, ст.76]
З кожним роком життя встановлює все більш високі вимоги не тільки дорослим, але й дітям: невпинно зростає об’єм знань, які потрібно їм засвоїти. Для того, щоб допомогти дітям впоратися з складними завданнями, що на них очікують, потрібно піклуватися про своєчасне і повноцінне формування у них основних умінь та навичок. [3,с. 34] Це – основна умова успішного виховання та навчання. Для вирішення, цього завдання, у своїй роботі з дітьми я використовую квест-технологію. У сучасному світі активно відбуваються процеси модернізації освіти. Сучасна дошкільна педагогіка не може залишатися в стороні від процесів, що відбуваються. Саме освітній квест поєднує у собі елементи мозкового штурму, тренінгу, гри, під час проходження якого задіяні розум, фізичні здібності, уява, пам’ять і увага. Тому квест дає змогу ефективно поєднувати ігрову та навчальну діяльності дітей.
Квест (англ.quest — пошуки. Синоніми: бродилка, пригодницька гра. Adventure (переклад з англ. — пригода) — один з основних жанрів ігор, що вимагають від гравця розв’язання розумових завдань для просування за сюжетом. [1,с.45]
Квест – це тривалий цілеспрямований пошук, який може бути пов’язаний із пригодною грою, а також слугує для позначення одного з різновидів комп’ютерних ігор, що вимагають від гравця виконання завдань. [1,с.46]
Освітній квeст — це iнтелектуально-динамiчна грa, яка полягає у проходженні командою вказаного мaршруту за умови виконання спеціальних завдань. У процесі проходження квeсту грaвці пoслідовно викoнують усі завдання. Квест є не лише формою навчання, а й містить потужний вихoвний потенціал. Участь у командних квeстах сприяє соціалiзації дитини та формує комунікативну компетентність дoшкільника.[6,с.9]
Коли вихователь організовує квест, звичайно на першому місці стоїть навчальна мета, але педагог повинен приховати її за ігровий задум. Чим цікавіший буде ігровий задум, тим цікавіше пройде сам квест, а головне навчальну мету буде досягнуто.

У сучасній педагогіці нaйчастіше використовують такі види квестів:

• лінійний — завдaння потрібно розв’язувати одне за одним; гравці рухаються за зaздалегідь спланованим маршрутом;
• штурмовий — грaвці отримують завдання, підказки до його виконання, але спосіб розв’язaння та маршрут обирають самостійно;
• коловий — мaршрут має колову структуру. У цьому виді квесту беруть участь, як прaвило, кілька команд, що стартують із різних позицій і рухаються до фiнішу кожна за власним маршрутом. [4.ст.96-98]

/Files/images/01/1/kvest_kliparti/le-détective-mignon-de-bande-dessinée-étudient-avec-le-manteau-et-le-verre-bruns-d-oeil-41237970.jpg З дошкільному навчальному заклад,і із дітьми дошкільного віку краще проводити лінійний квест.

Квести можуть містити різні завдання:
- інтелектуальнi — головоломки, загадки, проблемні ситуації;
- рухові — бiг із перешкодами, стрибки у довжину, рухливі ігри;
- творчі — мaлювання карти, малювання мнемо-схем до віршів, складання загадок тощо.
Щоб правильно та доцільно провести квест, потрібно дотримуватися основних критеріїв, а саме: безпечність, оригінальність, логічність, цілісність. Усі гравці квесту мають працювати злагоджено та працювати заради досягнення поставленої мети.
Щоб квест був цікавим для дітей дошкільного віку, мав певний результат, потрібно дотримуватися алгоритму його проведення.
Етапи проведення квесту:[5,с.4]
  1. Організаційно-підготовчий етап
  2. Реалізація квесту
  3. Заключний етап

Організаційно-підготовчий етап:

- Визнaчення навчальних потреб дошкільнят.

На цьому етапі варто скористатися результатами спостережень за дітьми та визначити їх коло інтересів. Взяти тему, яка цікава для дітей за основу під час створення квесту. Ось тому вихователю необхідно бути у курсі усіх подій та «іти в ногу з часом»

- Окреслення теми, мети, типу квесту.

Вихователю слід обрати таку тему квесту, яка важко засвоїлася дітям під час заняття. Так у ігровій формі діти краще засвоять новий матеріал. Важливою умовою, на даному етапі, є врахування вікових особливостей дітей.

- Вибір сюжету і визначення кола завдань сприяє розвитку цікавості. Завдання мають передбачати пошук. Дітям вони пропонуються в незвичайній формі — загадки, зашифровані послання. Сюжет має бути цікавим, заплутаним і непередбачуваним.
- Визначення термінів реалізації і тривалості квесту.

Не потрібно робити квест надто довгим (це може призводити до втрати в дітей інтересу). Якщо ви впроваджуєте квест як форму навчання, то його тривалість має відповідати тривалості заняття відповідно до вашої вікової групи.

- Розробка і створення додаткових необхідних матеріалів. Тут триває підготовка усіх необхідних матеріалів для квесту, створення підказок, карти, ключі-коди і т.д.
- Розробка критеріїв оцінювання діяльності дошкільників.

Навчальна діяльність, має бути належно оцінена. Потрібно враховувати вікові особливості дітей та тему квесту. Це можуть бути фішки, монети, частини карти тощо.

Реалізація квесту:

Для початку потрібно ознайомити дітей із сюжетом, основними та організаційними моментами. Необхідно добре продумати сюрпризний момент, щоб максимально зацікавити дітей та познайомити їх із критеріями оцінювання. Далі, якщо квест у формі змагання, об’єднати дітей у групи та розподілити завдання. Ознайомити учасників квесту із місцем його проведення. Квест можна проводити де завгодно: у межах групи, на майданчику, в усьому приміщенні садочку чи лише в деяких приміщеннях закладу, однак потрібно одразу попередити дітей про маршрут квесту. Для цього можна зробити спеціальні наліпки що задіяні у квесті, заходити ж у приміщення без спеціальних наліпок суворо заборонено. Педагогу варто ретельно продумувати рух команд та розташування завдань.

Важливим етапом є процес ознайомлення дітей із правилами квесту. Квест – це гра з правилами, яких дошкільнята мають дотримуватись.

На кожній зупинці квесту має бути відповідальна особа (куратор), що видаватиме учасникам завдання, стежити за учасниками. За потреби фіксуватиме порушення. Можна залучити на допомогу колег, батьків або дітей іншої групи. Пам’ятаймо про те, що квест передбачає не лише проходження маршруту, а й виконання певних завдань, які формують чи перевіряють рівень знань дошкільників.

Заключний етап:

Поговоріть з дітьми про те, що їм найбільше сподобалося під час квесту, чого вони навчилися, що для них було нове та під час яких завдань виникали труднощі та чому. Оголосіть результати квесту. Найочікуванішим для дітей є процес нагороди. Для цього доцільно підготувати грамоти чи дипломи, можна придбати солодощі. Головне, щоб призи були призначені для всієї команди. Якщо це був командний квест, то призами повинні бути нагородженні усі команди.

Головна перевага квесту в тому, що така форма організації ненав’язливо, в ігровій формі, сприяє активізації пізнавальних і розумових процесів учасників.[5.с.6] За допомогою такої гри можна досягти освітніх цілей: реалізувати проектну та ігрову діяльність, ознайомитись з новою інформацією, закріпити наявні знання, удосконалити на практиці вміння дітей. Крім того, під час квесту діти навчаються взаємодії в колективі однолітків, підвищується атмосфера згуртованості і дружби, розвиваються - самостійність, активність та ініціативність.

Отже, усе вищевикладене дає змогу зробити висновок, що використання квест-технології в навчально-виховному процесі сприяє підвищенню рівня зацікавленості дітей до процесу навчання та робить весь навчальний процес цікавим та захоплюючим.

Список використаних джерел та літератури

1.Гриневич М.С. Медіаосвітні квести /М.С.Гриневич // Вища освіта України. Вип. Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології. - К.: Гнозис, 2009. - №3. –С. 153-155.

2. Даниленко Л. Менеджмент інновацій в освіті/ Л.Даниленко-К: Шк.світ, 2007- 120с.-(Б-ка «Шк.світу)».- бібліогр.: С.108-119.

3. Полат Е. С Новые педагогические и информационные технологии в системе образования / Е. С. Полат , М. Ю. Бухаркина , М. В. Моисеева , А. Е. Петров. – М.: Академия , 2000. – 254 с.

4. Сокол І. М. Квест як сучасна інноваційна технологія навчання / І. М. Сокол // Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти. - 2013. - Вип. 7. - С. 168-171.

5. Стаєнна, О. Квест-технологія: гра, пошук, дослідження [Текст] : [про методичні особливості організації квестів у закладі дошкільної освіти] / О. Стаєнна // Дошкільне виховання. – 2019. – № 7. – С. 3–6.

6. https://www.docdroid.net/Mwd0U7p/dosvid-roboti-kvest-texnologiyi-pdf#page=61

Кiлькiсть переглядiв: 1867